• زبان :فارسی کیفیت :240P / 480P / 720P / 1080P / HQ_1080p
  • مدت زمان :1ساعت 35دقیقه محصول :ایران
  • کارگردان :سامان مقدم نویسنده :سامان مقدم
  • امتیاز IMDB :5.4 رده سنی :مشخص نشده !
  • ستارگان :رضا عطاران ، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى
  • Fa
  • En
ارژنگ ( رضا عطاران ) و رویا ( مهناز افشار ) بالاخره پس از سالها با یکدیگر ازدواج کرده اند و در حال رانندگی برای رسیدن به محل برگزاری مراسم ازدواجشان در شمال می باشند. آنها در طول مسیر خاطرات گذشته خود را مرور می کنند اما...
It's a sequel to the first Sperm Whale. This movie is set at Arzhang (Reza Attaran) 's wedding day. It includes lots of flashbacks to the time of of friendship of him with the bride, Roya (Mahnaz Afshar).

کارگردان: سامان مقدم

تهیه‌کننده: سامان مقدم

نویسنده: سامان مقدم

بازیگران: رضا عطاران ، مهناز افشار، ویشکا آسایش، حسام نواب صفوى، امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانى، رضا ناجی و على قربان‌زاده به عنوان بازیگران اصلی و شهلا ریاحى، کتایون امیر ابراهیمى، محسن قاضی مرادى، اسدالله یکتا و احمدرضا اسعدى

موسیقی: امیر توسلی / مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری / عکاس: لیلا خوش کنار / تدوین: سیامک مهمان دوست / طراح صحنه و لباس: محسن نصرالهی , گلناز گلشن

دانلود نهنگ عنبر 2

دانلود رایگان فیلم نهنگ عنبر سلکشن رویا با لینک مستقیم

کاربران عزیز برای حمایت از صنعت سمعی بصری و تعطیل نشدن پروژه هایی که قبلا هم بخاطر دانلود رایگان و غیر قانونی، تعطیل شده اند، با پرداخت مبلغ ناچیز نسخه قانونی و حلال را دانلود کنید.

(با خرید قانونی و پرداخت مبلغ ناچیز نقش بسیار موثری در پیشرفت صنعت سمعی و بصری ایران داشته باشیم)

از اثر دلخواه خود با پرداخت مبلغ ناچیز حمایت کنیم

با جستجو در اینترنت به دنبال نسخه رایگان فیلم نهنگ عنبر 2 وقت خود را تلف نکنید.


لینک خرید پیش فروش دانلود حلال و قانونی


کیفیت 1080p:

لینک قانونی

کیفیت 720p:

لینک قانونی

کیفیت 480p:

لینک قانونی


دانلود نسخه رایگان


به درخواست صاحب اثر لینک رایگان حذف شد


جهت اطلاع سریع از قرار گرفتن لینک ها در کانال تگرام فیلم و سریال عضو شوید

عضویت در کانال تلگرام


نقد فیلم

توجه! این نوشته داستان فیلم را لو می‌دهد.


ساخت دنباله برای یک فیلم در نقاط مختلف دنیا، اغلب با در اختیار داشتن فیلمنامه و جزئیات جدید ساخته می شود و روانه سینما می شود. مثال ساده موفق در این مورد را می توان « ترمیناتور » نامید که در قسمت اول موفقیت بالایی کسب نمود و در قسمت دوم به کمال رسید. اما در آثار کمدی کمتر دیده شده که یک اثر بتواند موفقیت های قسمت نخست را تکرار نماید و به همان میزان که در قسمت نخست لبخند را بر لب تماشاگران نشانده، در قسمت دوم نیز موفق به انجام اینکار شود. « نهنگ عنبر 2 : سلکشن رویا » دقیقاً اثری است که چنین وضعیتی دارد. پرسش مهم درباره قسمت دوم نهنگ عنبر این است: در گذشتهِ رابطه ارژنگ (رضا عطاران) و رویا (مهناز افشار) چه داستا‌ن‌هایی باقی مانده است که روایت نشده‌اند؟ اگر بخواهیم به شکل دقیق‌تر این پرسش را مطرح کنیم، باید بپرسیم : چه بخش‌هایی از گذشته رابطه رویا و ارژنگ باقی مانده است که ارزش روایت سینمایی دارند؟ قسمت دوم نهنگ عنبر فقط به پرسش اول پاسخ می‌دهد و از پاسخ‌دادن به پرسش دوم (ارزشِ سینماییِ روایت) می‌گریزد. قسمت دوم فیلم صرفا بازنمایی موقعیت‌هایی از رابطه رویا و ارژنگ است که در قسمت اول حذف شده اند. اما آیا این موقعیت‌ها به تنهایی می‌توانند بار جذابیت اثر را به دوش بکشند؟

قسمت دوم « نهنگ عنبر » فاقد خط داستانی مشخصی است و تمام و کمال در فلشبکی دنبال می شود که اتفاقاً در این ارجاع به گذشته هم خبری از فیلمنامه نیست. فیلم که آغاز می شود مخاطب با مجموعه ای از حرکات موزون مواجه می شود که مشخصاً شبیه به کلیپ هایی است که در دو سال اخیر از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و در آن افراد مختلف سعی در بامزه بودن با تقلید از موزیک ویدئوهای مشهور دارند. اینکه در قسمت دوم، سامان مقدم چند دقیقه از زمان فیلم را بطور تمام و کمال به بازسازی یک قطعه از فیلم موزیکال « گریس » با بازی جان تراولتا و اولیویا نیوتن اختصاص داده، نشان می دهد که مقدم بیش از آنچه که نیاز بوده تحت تاثیر فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی قرار گرفته است و حال برای آنان رقیبی جدی ایجاد کرده.البته بازسازی هر اثر یا رویدادی به تنهایی یک ضعف محسوب نمی شود بلکه نیاز هست تا پیش از به کارگیری، کارکرد و بستر مناسب آن موقعیت مهیا شود تا به یک انسجام درونی در اثر منجر شود. اما در « سلکشن رویا » فیلم به یکباره از « گریس » به موسیقی جاز گریزی می زند و به یکباره مایکل جکسون را در ابتدایی ترین و بی منطق ترین شکل ممکن به فیلم اضافه می کند تا هم بازیگران قر کمری داده باشند و هم مخاطب احیاناً با تماشای حرکات موزون به وجد آمده باشند؛ حرکات موزونی که خارج از کادر و قاب سینماست و به هر بهانه ای در تصویر به نمایش در می آید. در آموزش‌ها و توصیه‌هایی که برای فیلم‌نامه‌نویسی سینمایی وجود دارد، از جذابیت مستقل تک‌تک فصل‌ها یا سکانس‌های فیلم‌نامه صحبت می‌شود. در واقع شکل ایده‌آل یک فیلم‌نامه سینمایی موفق آن است که هریک از سکانس‌ها (مجموعه‌ای از پلان‌ها) به طور مستقل جذاب باشند. به شکل مشخص‌تر پیش‌نیاز دست‌یابی به یک سکانسِ به تنهایی جذاب، داشتن هدفِ صحنه (سکانس) در فیلم‌نامه است. در واقع فیلم نامه‌نویس هنگام نوشتن هریک از سکانس‌ها (و به طور جزیی‌تر و دقیق‌تر، هریک از پلان‌ها) باید به پرسشِ هدف این صحنه چیست پاسخ دهد. پاسخ به این سوال در تک‌تک سکانسها، باعث می‌شود که اولا فیلم‌نامه نویس معیاری برای نگه‌داشتن یا دور‌ریختن بخش‌های اضافی فیلم‌نامه پیدا کند و همچنین به او کمک می‌کند که آغاز، میانه و پایان فیلم را واضح‌تر و بهتر بشناسد: صرف خنده‌داربودن یک پلان برای باقی‌ماندن در فیلم‌نامه کافیست؟ در یک نگاه کلی‌تر اگر با این پرسش به سراغ پلان‌ها و فصل‌های نهنگ عنبر 2 برویم، هیچ جواب مناسبی پیدا نمی‌کنیم. چند بار قرار است که فقط به چالش‌های جوان‌های دهه شصت با ماموران انتظامی (کمیته) بخندیم؟ موقعیت‌های مربوطه به این الگو، در قسمت اول این مجموعه، به شکلی جذاب روایت شده است (ماجرای کوتاه‌کردن موی جوان‌ها در خیابان در قسمت اول فیلم). صرف تولید یک موقعیت خنده‌دار از مواجه ارژنگ و دیگران با ماموران انتظامی در شب چهارشنبه سوری برای بازتولید ایرانی از یک نماآهنگ مایکل جکسون تا چه اندازه ارزش روایت دارد؟ یا اگر قرار است بار دیگر با الگوی مواجه با ماموران انتظامی بخندیم، چرا باید یک‌بار در پارک (ماجرای ورزش صبحگاهی) و یک‌بار دوباره در چهارشنبه سوری با این الگوی یکسان مواجه شویم.

در قسمت دوم شخصیت جدیدی نیز به داستان اضافه شده که دوست صمیمی ارژنگ و رویاست اما بطور عجیبی ابداً در قسمت یک حضوری نداشته اما در قسمت دوم تقریباً در تمام لحظات زندگی این دو حضور دارد! شهاب که حسام نواب صفوی نقش آن را ایفا می کند، شخصیت معلوم الحالی است که نه پرداخت مناسبی دارد و نه مشخصاً وضعیتش در طول داستان قابل وصف است. به درستی مشخص نیست که از کجا آمده و چطور در داستان قرار گرفته و به یکباره در طول داستان نیز به حال خود رها می شود تا بتوانیم دوباره او را در سکانس آخر ببینیم که بازگشته! بطور کل حضور این شخصیت جز آنکه موقعیت شوخی دیگر بازیگران را مهیا نماید، توفیق دیگری نداشته. اضافه‌شدن شخصیت شهاب (حسام نواب صفوی) تنها کارکردش، پر کردن خلا روایتی موجود در فیلم است. اضافه کردن این شخصیت تا حدودی به برطرف‌کردن ضعف عمده فیلم در فقر داستان (بخوانید فیلم نامه) کمک کرده است. چرا که شخصیت شهاب هم نقطه مقابل ارژنگ است (برتری او در چهره، خواننده بودنش و نوازنده بودن او) و هم به نقطه ضعف رویا در دلباختگی‌های گاه و بیگاه او به مردان خوش‌چهره کمک می‌کند. در واقع عمدتا سکانس‌های حضور شهاب هستند که فیلم را از قسمت اول آن تا حدودی متمایز می‌کنند.شاید تنها نکته مثبت فیلم را خودِ رضا عطاران دانست که در سالهای اخیر به تنهایی ژانر مختص به خود را در سینمای ایران پایه گذاری کرده، ژانری که در آن تمام بارِ کمدی فیلمنامه های به شدت ضعیف و نم پس داده بر دوش او قرار داده می شوند و او هم با طنازی ذاتی اش به خوبی از پسِ اجرای آنها بر می آید. عطاران در « سلکشن رویا » طنازی قسمت نخست را ندارد و اگرچه گاه و بی گاه با قر کمر و مخصوصاً تقلید حرکات جان تراولتا ، می تواند لبخند موقتی را بر لب مخاطب ایجاد نماید اما در بخش اعظمی از فیلم سرگردان است و حتی او نیز نمی تواند فیلمنامه اثر را از منجلاب خارج نماید.

در قسمت دوم فیلم، حضور رویا و ارژنگ برای تدارک مراسم عروسی می‌توانست بیش از فلش‌بک‌های فیلم، همچون قسمت اول، مورد توجه فیلم‌نامه‌نویس (علی قربان زاده) قرار گیرد. در واقع شکل روایی فیلم می‌توانست با استفاده از اتفاقاتی که در شکل جدید رابطه رویا و ارژنگ (ازدواج پس از سال‌ها کشمکش برای رسیدن به رویا) ادامه پیدا‌ کند. سکانس‌های حضور رویا و ارژنگ در جاده در حرکت به سمت محل عروسی در شمال، به جز پیدا کردن رنوی قدیمی آن‌ها (به شکلی کاملا اتفاقی و بی‌منطق) صرفا به فلش بک‌های اضافی منجر می‌شوند که کارکرد جدیدی ندارند. آنچه که باعث می‌شود قسمت دوم فیلم در مقایسه با قسمت نخست آن، اتفاق مثبتی محسوب نشود، این است که اولا فیلم به نوعی به نشان‌دادن تکه‌های باقی‌مانده از قسمت اول (و نه تکه های جدید روایت نشده) تقلیل می‌یابد و دوم اینکه در مسیر روایت همین تکه‌های باقی مانده حتی نتوانسته است موقعیت‌هایِ به تنهایی جذاب برای روایتش پیدا کند. به یاد بیاورید ده دقیقه آغازین قسمت اول فیلم را که به روایت ماجرای جدا‌شدن مادر و پدر ارژنگ می‌پردازد. با کم‌ترین دیالوگ و یک روایت بصری جذاب که مخاطب را به دیدن فیلم ترغیب می‌کند. تک‌تک موقعیت‌های قسمت اول به تنهایی جذاب‌تر و پرکشش‌تر و البته هدفمند‌تر از قسمت دوم هستند. ماجرای ازوداج ارژنگ با فرناز (ویشکا آسایش) و شکل روایت زندگی آن‌ها از نمونه‌های خوب موقعیتِ به‌تنهایی جذاب در فیلم نامه قسمت اول است. به یاد بیاورید ماجرای روند خسته‌کننده شکل زندگی ارژنگ و فرناز با تکرار مهمانی‌ها و تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای و فرم بصری درست آن در نشان‌دادن این تکرار که هم جذاب است و هم خنده‌دار. اضافه کردن رضا ناجی و حاج آقا (علی قربان زاده) در قسمت دوم عملا بی‌استفاده است. کارکرد حضور علی قربان زاده در قسمت اول فیلم کاملا در خدمت فیلم‌نامه و در ماجرای چالش‌های ارژنگ در یافتن شغل‌های مختلف است که در مسیر حوادث داستان قرار دارد.

نکته جالب درباره فیلم این است که سازنده تصمیم گرفته تا دقایقی از اثر را به یک ملودرام احساسی اختصاص دهد و ضرباهنگ فیلم را دچار سکته نماید. زمانی که فیلم با تمام نقاط ضعفش، بصورت یک خط ثابت در حال طی کردن روند داستانی خود می باشد، ناگهان اثر به ملودرام تغییر وضعیت می دهد و به نظر می رسد که مقدم می خواسته به این ترتیب نتیجه عشق ارژنگ و رویا را خارج از پیش بینی مخاطب رقم بزند اما در لحظه آخر باز هم بطور عجیبی، فیلم ملودرام را کنار می گذارد تا به هر ترتیبی که شده مخاطب با ناراحتی سالن را ترک نکند؛ حتی اگر نداند که چرا دقایقی از فیلم به یکباره دچار لکنت می شود و دوباره احیا می شود. این فیلم با تمام تکرار فرمول های موفق قسمت نخست به سینما آمده منهای فیلمنامه قابل قبول که حداقل در قسمت قبل می شد آن را دنبال کرد. در « سلکشن رویا » قر کمر حسام نواب صفوی, آواز ، فتانه و البته مایکل جکسون را می توانید بیابید و موقعیت های بی ارتباطی که فقط در کنار هم چیده می شوند تا لبخند مخاطب را بدست آورد. فیلم برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اما این نکته را نیز از یاد برده که بکارگیری تمام این موارد نیازمند حضور بستری به نام فیلمنامه می باشد که بتوان موقعیت های فیلم را در چارچوب مشخصی به آن ارجاع داد، نه آنکه بی خود و بی جهت تصاویر هجو آمیز را در مقابل دیدگان تماشاگر به نمایش بگذاریم و از تشکیل مجموعه این تصاویر نام قسمت دوم را برای اثر انتخاب نماییم. در مجموع تماشای این فیلم در کنار خانواده لحظات خوبی را برای شما میسازد.

به این پست امتیاز دهید.
دانلود فیلم نهنگ عنبر 2 + نقد فیلم
4.17 از 6 رای